Het Leuvense onderzoekscentrum IMEC heeft een belangrijke doorbraak aangekondigd op het vlak van batterijen voor elektrische auto's.
Een nieuw nanomateriaal voor vaste-stof Lithium-ionbatterijen kan er op termijn voor zorgen dat elektrische auto's een groter bereik krijgen, en dat ze sneller kunnen worden opgeladen, waarmee de grootste nadelen van elektrisch rijden verholpen zouden zijn.
Het nieuws van vandaag heeft eigenlijk te maken met een omschakeling waaraan al langer wordt gewerkt, maar waar onderzoekers een beetje "vastzaten".
Vandaag rijden elektrische auto's rond met "natte" Lithium-ionbatterijen (het elektroliet in de batterij is een vloeistof). Dat elektroliet vormt het hart van de batterijen, want het staat in voor het transport van de Lithium-ionen tussen de twee polen van de batterij.
Er wordt al een tijd gewerkt aan een nieuw type batterijen op basis van een vast elektroliet.
Die hebben immers verschillende voordelen: een hogere energiedichtheid (ze kunnen meer energie leveren voor hetzelfde volume); kortere oplaadtijden
hogere betrouwbaarheid en een langere levensduur.
Tot nu toe waren de vastestofbatterijen geen echt succes. De geleidbaarheid van het vastestof-elektroliet was nog veel te laag. "Het nieuwe vaste elektroliet dat we ontwikkelden brengt daar nu verandering in," vertelt Philippe Vereecken van IMEC.
"We werken met een nanocomposiet materiaal dat wordt aangebracht als vloeistof en pas achteraf in een vaste stof wordt omgezet. Dat heeft als grote voordeel dat de batterijproducenten hun productieproces niet drastisch moeten gaan veranderen als ze dit nieuwe soort batterijen willen gaan aanmaken." (imec/VRTNWS).